iPad: fremtidens tegneseriekiosk?

Rygterne har længe huseret, men forleden fik vi syn for sagen, da Apple lancerede deres tablet, kaldet en iPad. Blandt de mange ting, som man bl.a. får med i købet af den lille gadget er adgang til en særlig butik på nettet, kaldet iBookstore – tænk iTunes, bare for e-bøger. Fra starten er der nogle forholdsvis store forlag involveret (Penguin BooksHarperCollinsSimon & SchusterMacmillan Publishers og Hachette Book Group USA), men ingen deciderede tegneserieforlag. Men mon ikke både Apple og adskillige tegneserieforlag er interesserede i at få noget op at stå, for iPad’en kan meget vel blive den redningsplanke, som branchen har råbt på i årevis.

Det er værd at bemærke at resten af artiklen er ren spekulation fra min side – ingen ved noget om tegneserieplaner for iPad’en, iBookstore vil sandsynligvis ikke engang være tilgængelig i Danmark (endnu) når iPad kommer til landet og der er meget få hands-on-beretninger om den.


(Apples reklame-introduktion til iPad – frarådes hvis man er allergisk overfor gentagen brug af frasen “The BEST”)

Den digitale kiosk

Et alvorligt slag mod tegneseriebranchen – både her hjemme og i udlandet – er tegneseriens tilbagetog fra kiosker og boghandler (selv om boghandel-problemet ikke er helt så stort i f.eks. USA som herhjemme). Probelmstillingen er åbenlys: hvis ikke læserne kan få fingre i serierne, kan de ikke købe og læse dem – et problem, som forværres yderligere når man ser på “nye læsere”-problematikken: hvorfra skal der komme nye læsere, hvis ikke de har mulighed for at se titlerne på hylderne?

Hvis man køber det teoretiske scenarie at  iBookstore til iPad bliver bare en tiendedel så udbredt som iTunes Store (11 millioner sange, 6 milliarder downloads) og AppStore (140.000 programmer, 3 milliarder downloads) er til iPod Touch / iPhone, er det et realistisk bud at sige at vi her ser på en endog meget attraktiv distributionskanal, som f.eks. Marvel og DC skal se at få sikret sig en del af hurtigst muligt.

Med en rimelig prissætning bliver det igen nemt at følge med i månedlige titler, prøve sig frem blandt ukendte titler – og bagefter gå ud og købe fysiske TPBs / luksusudgaver af de bedste. Bonus for forlagene, som får solgt flere eksemplarer, bonus for læseren, som får flere valgmuligheder og naturligvis bonus for Apple. Men er der kun fordele for de store selskaber?

AppStore-effekten

For bare få år siden var spil-verdenen opdelt i de store, ofte multinationale selskaber, som lavede spil med teams på mindst 20-30 udviklere og internationale markedføringskampagner i ryggen – og på den anden side en lille flok ihærdige indie-spiludviklere uden nogen distributionsmulighed ud over netsalg. Ofte var der her tale om måske 2-3 folk, der lavede spil i deres fritid uden reel udsigt til at det nogensinde blev andet end en hobby. På den anden side er indie-spillene ofte blevet rost for deres originale indhold og tilgang til mediet.

Denne situation har nu ændret sig i nogen grad – vi har stadig de store selskaber, men grundet AppStore (og f.eks. Steam til PC, Wii Marketplace til Nintendo Wii og lignende muligheder til andre platforme) er der nu en opblomstring i indie-verdenen, sandsynligvis forårsaget af en større mulighed for at tjene mere end de almisser indie-udviklere har måttet nøjes med tidligere.

Parallellen til indie-tegneserier bør være åbenlys – optagelse i iBookstore betyder mulighed for distribution til de – sandsynligvis – millioner af iPads, som Apple kommer til at sælge. Et scenarie hvor en tegner udgiver en tegneserie på iBookstore og ender blandt bestsellerne i kategorien “tegneserier” er ikke fuldstændigt urealistisk. Naturligvis vil de kræve noget benarbejde – sandsynligvis primært i de sociale medier – at nå dertil, men det er ikke meget anderledes end nu, hvor udgivelseskontrakter heller ikke bare har for vane at dumpe ned i skødet på fremadstræbende tegnere.

“Men den mulighed ligger der allerede i form af webcomics – der er flere millionærer på den konto”.
Tjoeh “flere”? Nuvel, webcomics lever ofte af merchandise og / eller trykte udgaver af striberne – og har ingen indtægt fra selv striben. Den mulighed foreligger nu. Desuden vil man have én publiceringsplatform med en fast skærmstørrelse og opløsning, hvilket kun kan være en fordel – man skal ikke tænke forskellige operativsystemer og skærmopløsninger.

Et andet element er naturligvis muligheden for at udforske de muligheder en berøringsfølsom skærm byder på – der er naturligvis masser af faldgruber at ryge i, men samtidig er der en masse spændende veje man kunne gå. Jeg håber på forgangsmænd m/k, der driver mediet fremad på denne nye platform – for har jeg lært én ting, er det at den menneskelige kreativitet i praksis er ubegrænset. Måske dette er en god og givende platform for leg med mediet?

Ikke kun dans på roser

Naturligvis er det ikke et rosenrødt scenarie – for det første er det ingen der rigtigt har prøvet iPad’en i længere tid, så hvorvidt den egentligt er egnet som tegneserielæseanordning, må bero på et gæt ud fra de tilgængelige informationer. Det vil naturligvis gøre hele indholdet af denne artikel uaktuelt, hvis den ikke duer til det – men det er så bare indtil der kommer et bedre bud.

Mere alvorligt er måske Apples noget moralske og restriktive holdning til hvad de tillader i deres AppStore (erotisk / pornografisk indhold er i al fald udelukket). Vi kan risikere nogle meget renskurede og ensrettede værker og det er klart en problemstilling, som man skal forholde sig til – i øvrigt ligemeget om udbyderen af indhold hedder Apple, Google eller Amazon.

Mange mennesker har også indvendinger mod ideen om digitale tegneserier, men det er en diskussion, der er mere følelsesladet end den er noget andet – “Jeg elsker duften og følelsen af mine tegneserier” “Jeg VIL eje mine tegneserier fysisk” “En digital tegneserie er ikke den samme oplevelse”.

Jeg tager naturligvis gerne en diskussion om dette, men det er i mine øjne ikke specielt interessant : folks meninger er oftest rimeligt låste i denne del af diskussionen, hvilket sjældent gør dem særligt sjove at drøfte tingene med. Det  er også ved siden af det, jeg ser som sagens kerne: en digital distributionskanal vil kunne give mediet ny luft under vingerne og måske endda være med til at udvikle det. Hvis man ikke kan lide tanken om at læse sine tegneserier på en skærm, kan man bare lade være … men jeg er overbevist om at fremtiden (eller i al fald en del af den) er lige dér, ved dine fingerspidser.

Der er mange argumenter for og imod iPad’en som tegneserielæser, men der skal ikke være tvivl om at det er et spændende perspektiv, som vi ikke er færdige med at udforske her på siden (der arbejdes pt. på at tilvejebringe et anmeldelseseksemplar) – i mellemtiden kan du jo passende byde ind: hvad synes du? Kan digitale tegneserier, distribueret gennem en globalt tilgængelig markedsplads, give mediet et boost eller er det bare en fis i en virtuel hornlygte?

Udgivet af

Ulf Reese Næsborg

Ulf Reese Næsborg er født i 1971, og har læst tegneserier siden da, hvilket vil sige at han har læst stort set samtlige albumudgivelser i Danmark indtil starten af 90'erne, hvor han begyndte at læse overvejende udenlandske tegneserier. Læser mest amerikanske tegneserier, både fra 'de to store' og fra Indie-udgivere. Yndlingsforfatterne er Grant Morrison, skarpt efterfulgt af Alan Moore, men han har også et blødt punkt for Brian Michael Bendis, J. Michael Straczynski og Brian K. Vaughan. Han er manden bag tegneseriesiden og som sådan den man skal kontakte hvis man har generelle spørgsmål eller kommentarer til siden.

13 tanker om “iPad: fremtidens tegneseriekiosk?”

  1. Superspændende artikel – det er i den forbindelse interessant at meget af hypen omkring iPadden blandt andet foregik i diskussioner omkring forskellige konceptvideoer for interaktive magasiner som blandt andet svenske Bonniers lagde ud på nettet. De havde det tilfælles at de virkelig udnyttede touch tablet-formen til det yderste og demonstrerede, hvor langt man kan nå ved at udnytte denne platforms muligheder for at spille på grafik og interaktivitet – i modsætning til de “kedelige” sort/lysegrå ebøger på Kindlen. Mange forventede derfor at Apple ville lancere samarbejder med nogle flere af disse magasiner, ikke kun New York Times, som i forvejen er fremme i skoene med den mobile webudgave af avisen.

    I det lys er det uhyre skuffende at Apple har valgt at bruge en variant af ePub-standarden til deres egen iBookstore. Det betyder nemlig – desværre – at mulighederne er relativt begrænsede, fordi ePub først og fremmest er tænkt til relativt traditionelle romaner, og dermed er fokuseret på, hvordan man laver et godt flow på lange tekster – ikke grafisk komplicerede ting som tegneserier ofte er. Jeg vil derfor ikke være en lyseslukker, men Apple har med iBooks overraskende ikke just kastet sig i armene på forlag der laver tegneserier eller glitrede magasiner eller (porno, need I say so).

    Det udelukker naturligvis ikke at innovative forlag kan lave fede iPad-applikationer der kan bruges til tegneserielæsning, som jeg er sikker på allerede findes til iPhone – De bliver bare ikke en del af iBook-universet, men noget andet.

    1. Det er naturligvis meget ærgeligt med ePub – men i lyset af at der nu er mp3 og ikke kun m4a i iTunes Store, er det nok ikke en beslutning, der er mejslet i stentavler. Software er med andre ord software og kan opgraderes.

      Mit umiddelbare gæt er, at de vil starte krigen på én front inden de breder sig til flere formater.

      Et problem med tegneserier (og kulørte magasiner) er, at der endnu ikke findes et universelt format til distribution – mange steder bruges flash (Marvel, DCs Zuda), der jo ikke er en mulighed på iPad. Andre sværger til formatet cbz / cbr,, som reelt set er sekventielt nummererede jpgs pakket i en zip eller rar-fil – hvilket ikke giver nogen mulighed for DRM (som jeg ikke er tilhænger af, men som nogen forlag nok kunne synes var vigtigt). Der er med andre ord nogle hurdler der skal overstås inden vi har en brugbar læser.

      (ja, der findes cbr / cbz-læsere til iPhone, så det er et spørgsmål om tid før der findes en til iPad – så mangler vi bare distributionskanalen!)

  2. Jeg er klart solgt på iPad, så meget at jeg allerede har meldt mig til deres developer program, jeg synes man kan se mange muligheder i den. Tegneserier burde ligge lige til højrebenet, det ville undre mig om ikke allerede Marvel med flere havde nogen folk på sagen. Lige for tiden er jeg ved at læse Hellboy “The Seed of Evil” på min iPhone, og det fungerer faktisk overraskende godt. En elektronisk tegneserie tager jo ikke skade af at blive slæbt rundt i rygsækken. Tilsvarende så holder mit normale argument imod elektroniske tegneserier ikke med en iPad, for den er faktisk så lille at man godt kan læse den i sengen, modsat en laptop – sammenlignet med Fantastic Four Omnibus vol. 2 er den jo det rene nips :)

    Jeg ved ikke om den vil ændre billedet for de danske serier. Flere af de nu hedengangne udgivelser fra Egmont led jo under at selv hardcore fans næsten ikke kunne finde en forhandler. Men det vil jo kun være til et modent publikum at det bliver aktuelt med iPad, i første omgang ihvertfald.

    En af de ting der har manglet ved nogen digitale comics – for eksempel Marvels er at man kan læse dem også selv om man ikke lige har netværk … Marvels newspeak prøver endda at påpege det som en fordel at man ikke behøver at downloade, hvilket jo bare er en anden måde at sige “vi har ikke løst problemerne omkring DRM endnu”. Hvis jeg skal give slip på den fysiske trykte tegneserie, så vil jeg ikke risikere at en virus eller en hardwarefejl destruerer hele min samling, så den del skal løses først.

    1. Ooh, tegneseriesiden-skribent, som også er iPad-udvikler – jeg øjner muligheder! ;)

      Jeg tror ikke den vil ændre noget for de store, etablerede forlag i DK – herfra hvor jeg sidder, ser det ikke ud til at f.eks. Egmont kunne kende en original ide eller for den sags skyld en ny, fordelagtig praksis, om den så kom og bed dem i røven. Dertil kommer, at der er en hård kerne af særdeles konservative fans, som ikke vil læse deres elskede Tintin eller Lefranc i anden form end papirform. Danmark som sådan er ikke det primære mål for det scenarie, jeg ridser op.

      Der skal naturligvis findes en løsning på download, ligesom der er det i iTunes i dag, og igen er vi tilbage ved formatproblematikken, som jeg ridsede op for Toke: der findes ikke et egnet format endnu.

      1. Jeg har faktisk brugt Apple og iPod/iPad som eksemler flere gange i nogen af de diskussioner der kørte på det hedengangne (og ikke savnede) forum hos Egmont, men hvis de læste det, så kommenterede de ihvertfald ikke på det. Men IT ressourcer til tegneseriedelen var vist heller ikke prioriteret særligt højt.

        Jeg tror at enheder som iPad og hvad der måtte følge efter som næste generation er dødsstødet for papir-udgivelser af danske oversættelser af engelsksprogede tegneserier. Folk skifter allerede til at købe online via Previews-baserede forretninger som ComicZone, så sproget er ikke længere et spørgsmål, kun fysisk/ikke-fysisk format.

        For danske tegnere/forforfattere kunne man forestille sig at lavere omkostninger kunne få forlagene til at tage nogen chancer, eller at de selv kunne forsøge sig som udgivere. Men der mangler et content management system. Hvis det blev lige så let at lave en tegneserie i iPad/iPhone format som at kaste sin blog op på nettet med WordPress ville det sikkert stimulere flere til at gøre forsøget.

  3. God artikel, tak for den.

    Det er vanskeligt at forudsige hvad et nyt medie giver mulighed for, og det ville jeg mene er den rette vinkel på iPadden. Men udover de potentialer du opremser er der i hvert to mere, man kunne spekulere over. For det første, som toke har fat i, er der de andre applikationer som helt sikkert vil blive udviklet. Hvad er mest attraktivt for DC? En app eller iBooks? Hvad er mest attraktivt for Aben Maler? For TCJ? Osv.

    Jeg er først i køen til et iPadbaseret Doonesbury-abonnement, men hvis nbm laver en doonesbury-app, med krydsreferencer, de gamle film, interviews, osv. så er visakortet også hurtigt fremme.

    Og det fører så til det andet punkt, hvor jeg for det første må gå lidt i rette med toke, og for det andet afslører mig som glad iPhone-entusiasts(ja, skriver dette på den ;-)

    iPhonen fik oprindelig en masse kritik fra teknofile, der savnede MMS og video i 3G udgaven. Begge dele er kommet til i software siden, det første som en os-upgrade, det sidste endnu kun som app. På samme måde er forcen ved apple’s rigide kontrol over iPad, at de kan opgradere og udvikle systemet uden at man havner i fx Windows codec-agtigt kaos. Den bogstandard som som ipad starter med er ikke en permanent begrænsning. Der er alle mulige begrænsninger i Apples måde at styre applikationerne på, jo jo, men jeg synes også der er muligheder.

    Dèt har en del at sige, synes jeg, for om tegneserier kommer til rykke eller være kuriosum på ipadden. Ipadden giver i hvert fald potentielt mulighed for en stor brugergruppe, med identisk udstyr, der fra starten har indbygget forbindelse til Internet og sociale netværk. Bedre vilkår kan et kreativt tegneserieforlag næppe få. I sidste uge læste jeg en anmeldelse på horrorsiden.dk, af en tegneserie. Den kommer i næste uge fra amazon. Til næste år kan det være jeg i stedet havde klikket mig direkte ind i horrorsiden.dk’s iBooks-frontend, og havde kunnet læse den med det samme. Eller til forlagets app, med serien, og mulighed for tilkøb af andre af forfatterens værker osv.

    Jeg tror godt ipadden kunne føre meget godt med sig for tegneserierne.

  4. Nu fik jeg i min tidligere kommentar det til at fremstå meget negativt. Der er masser af muligheder, og hvis der allerede findes apps til iPhone, så kører de jo lige vel til til iPad.

    Mht formater, så er epub også html + kildefiler pakket i en zipfil, og når man kan smide drm på det til bøger, så kan man nok også gøre det på CBS/cbr-filer.

    Og lad os ikke glemme at Steve Jobs ejer rigtig rigtig mange Disney-aktier :-)

  5. Der er åbenbart flere som har haft tanker om tegneserier og iPad

    http://www.geekweek.com/2010/02/comic-books-will-look-incredible-on-the-ipad—panelfly-ipad-app—gizmodo.html

    I øvrigt tankevækkende at denne ugens Weekendavis har et længere indlæg i Bøger hvor skribenten fortæller om erfaringer med eBook readere som Kindle, men slet ikke nævner iPad. Til gengæld nævner han flere gange at de danske boghandlere og forlag lader til helt at sove i timen når det angår at levere indhold til de nye digitale måder at læse på.

    Nu har tegneserierne i forvejen kun ganske få egentlige forhandlere, og det ser skralt ud med de store forlag, så der burde være en gylden forretningsmulighed hvis et at de mindre forlag fandt på en forretningsmodel og gik til den.

  6. Har prøvet at læse tegneserier på min stationære PC og min eeeP. Største problem er, som Kent skriver, at have den med i sengen/sofaen. På min lille 23 cm (9”) eeePC skærm er opløsningen for ringe til at vise helsides tegninger og en dobbelt side dræber.

    Kunne godt se en iPad, som mit nye medie til tegneserier, men det kræves selvfølgelig det bliver gjort ordenltigt. Både fra Apple/system/software side, men isør tegneserie skaberes, teneserierne skal laves til iPad. En dobbelt side (eller firdobbelt som i All Star Batman) kommer ikke til sin ret når den nedskaleres eller halveres.

    Kunne sikkert endda overtale konen til at der skal bruges penge på apparatet, så kunne det fungere som digital fotoramme, når jeg ikke læste tegneserier på den ;).

  7. I lørdags var jeg forbi Open Source Days på ITU, og selv om programmet var ganske spændende, så var der en times tid hvor jeg ikke syntes at der var noget jeg ville lytte til. Derfor satte jeg mig ned i kantinen og gav mig til at eksperimentere med at læse tegneserier på min iPhone.

    Jeg har tidligere hentet et par enkelte apps med tegneserier i, Hellboy og Frank Frazetta’s Death Dealer, men her for nyligt blev jeg opmærksom på en app fra Comixology som giver nogen gode muligheder.

    Comixology udgiver en podcast der hedder “It came out on wednesday” som har nogen interessante interviews med tegnere eller forfattere, og gennem deres app kan man få flere gratis eksempler på de deltagendes serier.
    Umiddelbart lyder en lille iPhone skærm som for lidt at læse en tegneserie på, men den måde Comixology præsenterer dem på er ved at bryde den kendte side ned og vise enkeltdele i større format, så hvis der er tre paneler på en side vil de blive vist hver for sig, på en splash side med flere fokuspunkter vil fokus blive flyttet rundt til hver enkelt sted. Det fungerer overraskende godt, faktisk så godt at jeg gav efter for min modstand mod den slags og besluttede mig for at købe en af deres serier. Prisen var 6,00 kr, så det var jo ikke nogen herregård. Jeg har ikke fundet ud af om jeg har mulighed for at flytte den videre til andre medier end min iPhone, men til den pris kan jeg godt leve med at den bliver der, specielt da den er knyttet til min konto hos Comixology som gør at jeg kan flytte til en ny iPhone næste gang jeg opgraderer.

    En anden app jeg har investeret i er Comic Envi, som samler syndikerede striber indenfor en lang række genrer. Ud over diverse editorial cartoons og politiske jokes nød jeg at kunne læse Dilbert og XKCD på telefonen.

Der er lukket for kommentarer.