Disse to albums fik her i 2005 den eftertragtede Eisner Award (samt Harvey og Shuster awards) som “best limited series”, og det er fuld fortjent: det er to helt fantastiske albums, unikke i deres billedsprog såvel som deres fortættede stemning.
Handlingen foregår efter 2. verdenskrig, hvor den kolde krig begyder at snige sig ind i Amerika, og den berømte Amerikanske Drøm begynder at vise sin bagside, udadtil i krigen i Korea, mens der på hjemmefronten var McCarthyismen og raceadskillelsen at slås med. Verden er ved at gå fra en simpel og hæderfuld tid med meget klart optegnede skillelinjer mellem godt og ondt til en mere kompliceret tid, hvor før så troværdige institutioner som regeringen og endda præsidenten har skjulte dagsordner – der er dog stadig en masse uskyld tilbage i amerikanerne, som endnu ikek har oplevet Kennedy blive skudt og den meningsløse Vietnamkrig.
I dette miljø opstår nye superhelte, mens de oprindelige er tvunget til at omdefinere sig selv for at følge med den nye tid.
Serien foregår tegneseriekronologisk imellem DCs “Golden Age”, som gav os helte som Superman, Batman og Wonder Woman og den følgende “Silver Age”, som bl.a. leverede helte som The Flash, Green Lantern og Martian Manhunter.
Vi følger disse nye helte i deres forsøg på at finde deres plads i denne nye verden, som ikke just opfordrer til heroisme … eller gør den netop?
Serien er på mange måder en klassisk histore om heltemod hvor alt andet fejler og minder på mange måder om f.eks. “Mænd af rette støbning”, men den går dybere end som så – Cooke søger helt ind til selve essensen af det, som en helt er lavet af, og giver et interessant bud (som jeg ikke skal komme ind på her – det må man selv læse).
Grafisk er serien også noget for sig selv – den er nærmest en adaptation af “Den rene linje/stil” til amerikanske superhelteserier, samtidig med at den også er meget trofast mod den måde man tegnede superhelteserier på i 1950’erne – og så med nogle tydelige inspirationer fra Film Noir kastet ind over. På trods af at stilen til tider er ret karrikeret, bærer den en stor del af persontegningen i serien, da Cooke er en af de tegnere, som kan formidle en persons følelser eller tanker ved ganske få streger. Samtidig kan han – når omstændighederne kræver det – være så dynamisk, at de færreste andre tegnere kan følge med – her er det figuren Wildcat, som er i ringen mod en ung Cassius Clay:
Det er forfriskende at se og læse en amerikansk superheltetegneserie, hvis fornemste formål er at fortælle en god historie uden at skulle forklare hvordan det hænger sammen med alle de andre serier, altså det overordnede billede, kaldet kontinuitet. Og Darwyn Cooke får fortalt en god historie, som er en fryd at læse fra ende til anden – dette er et eksempel på hvordan solidt håndværk kan hæve sig til det sublime, forudsat at håndværkeren er dygtig nok.
Det viser han her at han er.
Titel: DC: The New Frontier 1-2
Forfatter: Darwyn Cooke
Tegner: Darwyn Cooke
Udgiver: DC Comics
Bedømmelse (samlet): [rate 9]