Tegneseriesiden: the final chapter

Kære læsere

Som I nok har lagt mærke til, bliver siden stort set ikke opdateret længere. Det er der flere grunde til.

Den første grund hedder nummer 9 – jeg lægger en masse udviklingstid derovre (der sker snart store ting pÃ¥ den tekniske front), og en del af de faste skribenter er pÃ¥ min anbefaling migreret derover. Det er lige efter mit hoved og en udvikling jeg er rigtig glad for – hvis ikke du er læser, skal du se at blive det nu.

Den anden grund er mere personlig. Tegneseriesiden startede som et personligt projekt og et uimodstÃ¥eligt behov for at skrive noget begavet om nogle af de fantastiske tegneserier, jeg gik og læste. Det lykkedes over al forventning, men nu er jeg et andet sted i mit liv, hvor det at skrive om tegneserier lige pt ikke fylder sÃ¥ meget – og sÃ¥ giver det ikke mening for mig at blive ved med at lade som om det er tilfældet.

Eller sagt på en anden måde: enhver sætning skal afsluttes med et punktum og ethver historie skal have en afslutning, fordi uden afslutninger giver helheden ikke mening.

SÃ¥: farvel og tak for nu. Tak til alle skribenterne, som løftede og muterede projektet til noget andet og mere end jeg havde tænkt fra starten. Tak til forlagene, som leverede anmeldelseseksemplarer. Og ikke mindst tak til alle læserne – nogle stille, andre deltagende. Det har været det hele værd.

Mange gode hilsner,

Ulf Reese Næsborg, chefredaktør, slavepisker og idemand (find selv på flere titler).

PS. Selv om der ikke kommer yderligere opdateringer, forbliver siden online som arkiv.

Den nye tegneserieside

Som skrevet tidligere, er der flere medlemmer, der har været – og er – med til at lave det spritnye og supersmarte all-star tegneseriemagasin Nummer 9.

Besøg det! Elsk det! Nummer 9 leve!

Menøøøøhhh … hvad sÃ¥ med sitet her, tegneseriesiden? Bliver her nu fuldstændigt dødt? Bliver siden nedlagt? Laver vi en Rackham (lukker aktivitet og lader arkivet stÃ¥)?

Nej, slet ikke.

Tegneseriesiden startede som fis og ballade og nørderier, men blev sÃ¥ meget mere seriøst hen ad vejen, samtidig med at jeg ikke rigtigt – af flere grunde - havde held med at tilføre siden bredde og almen appeal. Den har stadigt sin kerne centreret omkring de amerikanske tegneserier.

Nummer 9 er sÃ¥ den store, brede satsning med noget for alle (hÃ¥ber vi+) – og det passer mig storartet, for det giver mig mulighed for at skære ideen om en bred, altomfavnende tegneseriesiden væk og gÃ¥ tilbage til at nørde igennem. NÃ¥r jeg skriver til tegneseriesiden fremover, skal det være sjovt og ikke pligt.

Nok om mig – hvad med de andre skribenter? Som det ses, er Janus Andersen stadig i fuld gang og en del af de øvrige faste skribenter har ogsÃ¥ givet tilsagn om at ville blive ved med at skrive til sitet med mellemrum. Dog har Kent Damgaard, sidens ældste medarbejder – bÃ¥de mÃ¥lt pÃ¥ alder og pÃ¥ hvor længe han har skrevet til sitet ;) – valgt at stoppe sit virke her pÃ¥ siden og afsøge nye interesser. Jeg ønsker Kent held og lykke med det, siger tusind tak for hans store indsats pÃ¥ sitet og holder hans stol varm hvis nu

Tegneseriesiden startede sjovt, blev sÃ¥ mere og mere træls rent arbejdsmæssigt grundet uindfriede ambitioner og voksende arbejdspres, og bliver nu forhÃ¥bentligt fedt igen med en “tilbage til rødderne”-approach. Længe leve begge sites!

Nummer 9?

SÃ¥ har Danmark fÃ¥et et nyt tegneseriesite, nemlig Nummer9.dk – chefredaktør Erik Barkman siger:

Nummer 9 er et nyt magasin på nettet for alle med interesse for tegneseriemediet – eller den niende kunstart, som de siger i Frankrig. På Nummer 9 vil vi bringe anmeldelser, nyheder og baggrundsstof, som henvender sig til både nye og garvede tegneserielæsere.

Bag Nummer 9 står en samling skribenter, der har slået deres folder hos bl.a. Rackham, Tegneseriesiden og tegneseriemagasinet STRIP! Tilsammen vil staben bestræbe sig på at dække alt fra humørstriber og klassiske superhelte over den fransk-belgiske albumtradition til manga og eksperimenterende graphic novels.
Vi har indgået et samarbejdet med STRIP!, som betyder, at vi har fået lov til at bringe artikler fra bladets omfattende arkiv. Det er en enestående mulighed, som forhåbentlig vil komme mange læsere til gode.
Vi håber på interessante dialoger, så skriv endelig kommentarer til indlæggene eller opret tråde i forummet.
God fornøjelse!

Sitet er blevet til i nært samarbejde med tegneseriesiden, og der er flere skribenter herfra, der er involveret i sitet – hvilket ogsÃ¥ forklarer vores lange tavshed. Hvad betyder det for tegneseriesiden.dk? Lukker vi? Nej, slet ikke! Mere om det senere!

Hemmelighedsfuldt selskab i Øksnehallen: Kevin O’Neill besøger Komiks.dk

Kevin O’Neill er medskaberen af Det Hemmelighedsfulde Selskab – The League of Extraordinary Gentlemen og blandt de dygtigste og mest originale tegnere i tegneseriebranchen i dag. Komiks.dk, Forlaget Fahrenheit og Fantask er stolte over at kunne præsentere O’Neill på Komiks.dk festivalen.

Den britiske tegner startede sin karriere inden for tegneseriemediet allerede som 16 årig, da han arbejdede som kontordreng på forlaget ICP. Senere avancerede han til jobbet som farvelægger, og da ICP besluttede sig for at lancere en science fiction titel, spurgte han, om han måtte komme ombord på projektet. Serien blev til den nu legendariske antologiserie 2000AD, og O’Neill arbejdede på forsiden på det allerførste nummer. Hos 2000AD arbejdede O’Neill på titler såsom as Future Shocks, Tharg the Mighty og Ro-Busters sammen med forfatteren Pat Mills. Sammen med Mills var O’Neill også medskaber af figuren Nemesis, der hurtigt blev en af seriens mest populære figurer.

Da O’Neill senere gik freelance arbejdede han bl.a. for DC Comics. En af hans tidligste historier var et samarbejde med den nu legendariske forfatter Alan Moore på en historie i Tales of the Green Lantern Corps Annual #2. Historien viste sig at være kontroversiel, da de såkaldte Comic Code Authorities besluttede sig for, at de fandt hele O’Neills stil stødende.

Sammen med Pat Mills skabte O’Neill også figuren Marshall Law – endnu en kontroversiel titel. Serien handlede om en statsansat heltejæger og var på alle måder et både ekstremt og grotesk twist på superheltemyten.

I 1999 fik O’Neill sit største gennembrud, da han sammen med Alan Moore skabte Det Hemmelighedsfulde Selskab – en udforskning af superheltemytens oprindelse sat ind i et steampunk univers med klassiske figurer fra verdenslitteraturen som karaktergalleri. Serien blev et kæmpehit og er siden hen blevet fulgt op af en række fortsættelser, alle skabt af Moore og O’Neill. I 2009 blev det første album i seriens tredje miniserie udgivet. Albummet udkom pÃ¥ dansk fra Forlaget Fahrenheit. Med Det Hemmelighedsfulde Selskab har O’Neill i den grad bevist, at han er en alsidig tegner med sans for detaljer, stemninger og det originale. Det er nærmest umuligt at forestille sig en anden tegner pÃ¥ serien end Kevin O’Neill.

Kevin O’Neill præsenteres i samarbejde med Forlaget Fahrenheit og Fantask.

Frank Quitely slutter sig til all star holdet på Komiks.dk

Frank Quietly til komiks.dk 2010!Få tegneserieskabere har formået at kombinere den kulørte mainstream med tyngde og indhold som tegneren Frank Quitely, og det er med stor glæde, at Komiks.dk præsenterer den talentfulde skotte på festivalen i 2010.

Frank Quitelys første arbejde i tegnseriebranchen var på undergrundstitlen Electric Soup i 1990. Da serien blev samlet op til national distribution blev Quitelys åbenlyse talent opdaget af redaktøren for Judge Dredd Magazine. Dette førte til arbejde på en lang række titler i den britiske tegneseriebranche. Det internationale gennembrud kom med et spin off fra serien Doom Patrol med titlen Flex Mentallo. Forfatteren på denne miniserie var en anden skotte, nemlig Grant Morrison. Dette team ville siden hen blive et af de mest kritikerroste og succesfulde teams i den amerikanske tegneseriebranche med titler såsom JLA: Earth 2, The Invisibles and New X-Men. Derudover har duoen høstet fremragende anmeldelser for både den yderst originale science fiction miniserie We3 samt All Star Superman, som allerede regnes blandt de mest ikoniske Superman historier, der nogensinde er skrevet. Morrison og Quitely skabte også coveret til Robbie Williams album Intensive Care fra 2005. I skrivende stund arbejder de to på serien Batman and Robin. Af andet arbejde fra Quitelys unikke hånd skal nævnes en tur på Wildstorm titlen The Authority og en historie i Neil Gaimans graphic novel Sandman: Endless Nights.

Quitely slutter sig til en voksende gæsteliste, der allerede byder på internationale navne såsom Dave Gibbons (Watchmen), Chris Ware (Jimmy Corrigan – The Smartest Kid on Earth), Daniel Clowes (Ghost World), Charles Burns (Black Hole), Paul Gravett (Graphic Novels – Stories to Change Your Life) samt så godt som samtlige danske tegneserieskabere.

Komiks.dk er Danmarks internationale tegneseriefestival, som hvert andet år fejrer tegneseriemediet med et bredt udvalg af danske og udenlandske gæster fra tegneseriemiljøet. I 2010 løber festivalen af stablen den 21-23. maj i Øksnehallen.

Britisk tegneserieekspert besøger Komiks.dk 2010

Paul GravettDer er ikke mange, der ved lige så meget om tegneseriens vidunderlige verden, som den britiske tegneserieekspert, Paul Gravett. I maj 2010 lægger Gravett vejen forbi Københavns Internationale Tegneseriefestival, Komiks.dk.

Journalisten, kuratoren og foredragsholderen Paul Gravett bemandede i starten af 1980erne den såkaldte Fast Fiction stand på tegneseriemarkedet i Londons Westminster Hall, hvorfra han inviterede alle til at sælge deres hjemmelavede tegneserier. Dette initiativ blev senere beskrevet i Eddie Campbells graphic novel Alec: How to be an Artist. I 1981 begyndte Gravett at arbejde for Pssst! Magazine, der var et forsøg på at skabe en britisk pendant til de i Frankrig så populære bande dessinee magasiner. Hos Pssst! arbejdede Gravett i en lang række stillinger, men forlod bladet for starte Escape Magazine, der skulle fungere som showcase for de allerbedste tegneserieskabere inden for den alternative tegneseriescene. Bladet gik ind efter 19 numre, men nåede alligevel at hjælpe mangen en karriere på vej. Det var også i denne sammenhæng, at Gravett var med til at udgive det første samarbejde mellem de nu legendariske tegneserieskabere Neil Gaiman og Dave McKean, Violent Cases, samt de første tre numre af den allerede nævnte Alec af Eddie Campbell.

Gravett har arbejdet som kurator på en lang række udstillinger af tegneseriekunst i både Europa og og England. Han har også fungeret som direktør for Comica, London’s International Comics Festival at the Institute of Contemporary Arts. Han er medforfatter på bøgerne Manga: 60 Years of Japanese Comics, Graphic Novels: Stories to Change Your Life, Great British Comics: Celebrating a Century of Ripping Yarns and Wizard Wheezes og The Leather Nun & Other Incredibly Strange Comics. Han skriver derudover om tegneserier for aviser og tidsskrifter såsom The Guardian, The Times, The Independent, The Daily Telegraph, The Comics Journal, Comic Art, Comics International, Time Out, Blueprint, Neo, The Bookseller, Dazed & Confused, New Internationalist, Third Text, 9eme Art og The Jewish Quarterly.

Gravett fungerer ofte som tegneseriekonsulent for diverse britiske tv-stationer, og han medvirkede i dokumentarfilmen The Mindscape of Alan Moore.

Watchmen-tegner besøger København!

Dave Gibbons kommer til komiks.dkFå graphic novels har haft så stor betydning som Alan Moore og Dave Gibbons dekonstruktion af superheltemyten, Watchmen. Serien var med til at hive tegneserien ind i det gode, litterære selskab, og nu var superhelte pludselig også for voksne. Det er derfor med stor glæde, at Københavns Internationale Tegneseriefestival, Komiks.dk kan afsløre, at den britiske tegner Dave Gibbons lægger vejen forbi Øksnehallen d. 21.23. maj 2010.

Gibbons var i midten af 70erne blandt de oprindelige tegnere på det legendariske, britiske tegneserieblad 2000 AD. Hans bidrag til bladet inkluderer titler såsom Rogue Trooper, Judge Dredd, Dan Dare og en række af Alan Moores Future Shock historier. Han leverede også arbejde til Marvel UK og var blandt hovedbidragsyderne til tegneserien om den ikoniske, britiske Doctor Who karakter. Senere rettede Gibbons søgelyset imod det amerikanske marked, hvor han brød igennem med DC Comics serierne The Flash og Green Lantern. Det var også hos DC, at Gibbons atter arbejdede sammen med Alan Moore på Green Lantern historien  Mogo Doesn’t Socialize og Superman historien For the Man Who Has Everything.

I 1986 skabte Moore og Gibbons som nævnt et af 80ernes mest banebrydende og indflydelsesrige superheltetegneserier, Watchmen. Den 12 numre lange miniserie har i dag opnået klassikerstatus og er blevet hyldet som en af de bedste tegneserier og graphic novels nogensinde. I 2008 blev værket til en spillefilm. Watchmen dekonstruerer superheltemyten på en måde, der stadigvæk giver genlyd i superheltetegneserier den dag i dag. Ligeledes fungerer værket også som både som alternative history og en meta-tegneserie, der leger med genrens narrative struktur. Gibbons har også arbejdet sammen med en anden af 80ernes store legender, Frank Miller, på serien om Martha Washington.

Gibbons har også fungeret som forfatter på titler såsom Batman vs Predator og for nyligt på Green Lantern Corps. Gibbons var også både forfatter og tegner på den originale graphic novel, The Originals.

Who watches the watchmen, blev der spurgt i 1986, og nu får danske tegneserielæsere muligheden for at stille en af seriens skabere netop dette spørgsmål.

Charles Burns til komiks.dk

Charles Burns, skaberen af Black Hole, kommer til komiks.dk i 2010Endnu en legende fra den uafhængige, amerikanske graphic novel-scene besøger København! Komiks.dk og Forlaget Fahrenheit præsenterer Charles Burns på festivalen i 2010!

Det var et møde med tegneserielegenden Art Spiegelman, der gav Burns sit første gennembrud som tegneserieskaber. Han blev bedt om at yde bidrag til Spiegelmans Raw Magazine, hvilket blandt andet resulterede i historier som Big Baby og Dog Boy. Til Heavy Metal Magazine skabte han figuren El Borbah, der er en hybrid imellem en privatdetektiv og en mexicansk wrestler. Hovedparten af Burns’ tidlige arbejde er siden hen blevet opsamlet og kan stadigvæk fås den dag i dag. Det helt store gennembrud kom dog med hovedværket Black Hole, der udkom i serieformat fra 1994 til 2004. Værket blev senere samlet i en lettere redigeret udgave og blev udgivet af Fantagraphics Books. På dansk udkommer Black Hole på Forlaget Fahrenheit.

Af andet arbejde fra Burns kan nævnes den fotografiske kunstbog One Eye samt hans bidrag til den animerede, franske antologifilm Peur(s) du Noir. Burns skabte også coveret til Iggy Pops album Brick by Brick fra 1990.

Burns kombinerer klare linjer med stærke kontraster og skaber en stemning af skæv uhygge. Black Hole er ofte blevet sammenlignet med film af både David Lynch og David Cronenberg, men værket er på alle måder helt og aldeles originalt og unikt.

Komiks.dk og Forlaget Fahrenheit er stolte over at kunne præsentere Charles Burns på Komiks.dk i 2010.

Amerikanske graphic novel superstjerner besøger København

Chris Ware - Daniel Clowes
Chris Ware og Daniel Clowes besøger komiks.dk i 2010

De amerikanske graphic novel –og undergrundslegender, Chris Ware og Daniel Clowes, besøger Københavns Internationale Tegneseriefestival, Komiks.dk d. 21-23 maj 2010.

Det gode, litterære selskab…

Graphic novels er moderne. Landets boghandlere og biblioteker bugner med litterære og ofte dybt personlige tegneserier for voksne læsere, og mediet ser endelig ud til at være kommet med i det gode, litterære selskab. Komiks.dk stræber efter at afspejle alle aspekter af tegneseriemediet og dets udvikling, og derfor har vi inviteret to af den amerikanske independent-tegneseries allerstørste navne til landet.

Daniel Clowes: Satire, fremmedgjorthed og 60er popkultur

Clowes er blandt de mest roste forfattere og tegnere inden for amerikansk indie –og undergrundstegneserier. Hans værker er kendetegnet ved en bidende satire, en følelse af fremmedgjorthed og ensomhed, en imponerende forståelse for de mørkere kroge af den menneskelige psykologi samt en fascination af pop-kultur fra 60erne. Clowes debuterede i 70erne og har siden udgivet titler såsom Pussey, David Boring, Like a Velvet Glove Cast in Iron, Lloyd Llewellyn og Ghost World, hvoraf de fleste først blev udgivet i Clowes’ egen antologi-serie Eightball. Clowes blev Oscarnomineret for manuskriptet til filmatiseringen af Ghost World og har siden leveret manuskript til filmen Art School Confidential baseret på en novelle fra Eightball. Han har også skabt web-tegneserien Mr. Wonderful.

Chris Ware: Sære formater, nye veje og klippe-ud-samlesæt

Ware debuterede i en Texansk universitetsavis i sen 80erne, men det var selvudgivet materiale, der fangede tegneserielegenden Art Spielgelmans opmærksomhed, hvorefter han inviterede Ware til at bidrage til antologiserien RAW. Efter at være blevet udgivet i flere aviser i Chicago, skabte Ware den dybt originale serie Acme Novelty Library hos Fantagraphics. Udgivet i en række forskellige formater skubber serien på mange måder til tegneseriemediets grænser og søger nye veje. Her så Wares graphic novel Jimmy Corrigan – The Smartest Kid on Earth også dagens lys. Historien om den lidt sørgelige taber, Jimmy, er en melankolsk og sort humoristisk, amerikansk familiesaga, der blander inspirationer fra den europæiske ligne claire stil med inspirationer hentet fra de traditionelle amerikanske avisstriber. Ware integrerer endda klippe-ud-samlesæt i tegneseriens historie.

Den kæntrede amerikanske drøm…

Både Clowes og Ware skriver dybt personlige og ofte rørende historier om det amerikanske samfunds mindre smigrende sider. Kommercialismen, superheltemyten, misforstået nostalgi og den kæntrede amerikanske drøm bliver taget under knapt så kærlig behandling i begge de to herrers arbejde. Vigtigst af alt er der tale om dybt litterære og komplekse værker, der nægter at indordne sig under den amerikanske mainstreamtegneseries regler og konventioner.

Komiks.dk er stolte over at kunne præsentere både Chris Ware og Daniel Clowes i 2010!

Om Komiks.dk

Komiks.dk er Danmarks internationale tegneseriefestival, som hvert andet år fejrer tegneseriemediet med et bredt udvalg af danske og udenlandske gæster fra tegneseriemiljøet. I 2010 løber festivalen af stablen den 21-23. maj i Øksnehallen.

Foreningen Komiks.dk blev stiftet i november 2003, og i november 2004 løb den første festival af stablen. Succesen blev fulgt op af festivaler i både 2006 og 2008. Komiks.dk er en non-profit forening, der ønsker at gøre festivalen til en tilbagevendende begivenhed i det danske kulturlandskab med henblik på at gøre tegneseriemediet mere synligt for den danske befolkning samt at styrke det kreative miljø i den danske tegneseriebranche.

Man kan besøge os på Internettet på: www.komiks.dk.

Disney køber Marvel

4-i-2007-nav-logo_marvel_medIfølge flere nyheder rapporteret på sitet Yahoo Finance er Disney ved at lægge an til at købe Marvel Entertainment Inc for intet mindre end fire milliarder dollars.

Nyheden kan læses på dette link.

Marvels egen hjemmeside indeholder på nuværende tidspunkt ikke nogen oplysninger om handlen.

En uddybende historie på Yahoo nævner at Disney sandsynligvis er interesseret i at få fat på et yngre mandligt publikum som modvægt til den store markedsandel de allerede har på den kvindelige side med film og serie-successen Hannah Montana.

Interessen fra Disneys side viser den store forvandling Marvel har gennemgÃ¥et siden 90’erne hvor selskabet stort set var bankerot. Under den nuværende leder Joe Quesada og den tidligere chef for film-delen Avi Arad har Marvel formÃ¥et at positionere sig ikke bare som et tegneserieforlag, men ogsÃ¥ som en underholdningskoncern der dækker bÃ¥de spillefilm, tegnefilm og animerede og digitaliserede online-tegneserier.